Nak setup email dengan alamat domain sendiri? OK memang kita dah ada banyak akaun email. Gmail, Outlook, Yahoo dan sebagainya. Apa kata kita ada alamat email sendiri.
Cuba bayangkan, kita dah ada website dengan alamat www.terlolapmato.com. Lepas tu kita guna alamat email nazri@terlolapmato.com. Amacam? Nampak lebih pro dan established tau. Bagus juga untuk tujuan branding. Consistent.
Pertama, hari tu kita dah langgan web hosting dan alamat domain atau DNS. Bila dah langgan, secara automatik kita dah ada kemudahan nak setup email ni. Sebab tu amatlah digalakkan untuk sewa dari web hosting provider macam ServerFreak dan Exabytes ni. Dah ada dalam pakej sekali.
Kedua, kita akan gunakan cPanel untuk setup email dan urus email untuk alamat domain yang dah kita langgan hari tu. Check posting ni untuk tau serba sedikit tentang cPanel: Berkenalan dengan cPanel.
Sekarang masuk ke cPanel dengan alamat:
http://alamatdomain/cpanel
Contoh:
https://terlolapmato.com/cpanel
Sila login dengan username dan password bagi akaun web hosting kita ni.