Mari kita berkenalan dengan cPanel. Mana datang cPanel ni? cPanel ni kita dapat lepas kita langgan web hosting dan DNS sebelum ini.
Nak bekenalan dengan cPanel ni tentulah kita nak tahu apa benda alah cPanel ni dan apa guna dia kan.. cPanel atau singkatan control panel, merupakan web based interface untuk memudahkan kita memasang dan menyenggara web, DNS dan email yang kita langgan sebelum ini.
Untuk makluman, kalau kita install server sendiri, kita nak pasang kompunan-komponen ni selalunya manual. Guna command line. Pening nak hafal command-command ni. Jadi untuk memudahkan kerja, graphical user interface (GUI) yang disediakan. cPanel pula beri lebih kemudahan di mana kita boleh pasang dan senggara dengan capaian web.
Lepas beberapa jam biasanya kita dah boleh access melalui nama domain yang kita tempah. Dalam contoh posting kali ini, kita boleh access ke:
http://www.terlolapmato.com/cpanel
Nanti dia keluar macam ni:
Periksa balik emel yang kita terima masa langgan web hosting haritu.. Login dan password turut disertakan dalam emel tersebut: